top of page

האותיות הקטנות בקופונים של שופרסל

האם המידע שנמסר בתקנון האתר מרפא את ההטעיה בקופונים של שופרסל אונליין?

רע"א 5548/24 שופרסל בע"מ נ' ניצן לוי 


תביעה ייצוגית הוגשה נגד שופרסל בשל תלושי הנחה (קופונים) אותם היא מציעה ללקוחותיה. נטען כי במקרים בהם תוקף התלושים מסתיים לאחר מועד ההזמנה אך לפני מועד האספקה, המחיר המוצג ללקוחות בסיום ההזמנה כולל את הנחת הקופון, בעוד שבפועל, שופרסל מחייבת את הלקוחות לפי המחיר המלא.


טענתה העיקרית של שופרסל הייתה כי היא גילתה ללקוחותיה - בתקנון האתר, במידע המופיע בסיום הליך ההזמנה באינטרנט  ועל גבי הקופון עצמו – כי המועד הקובע לעניין תוקף התלושים הוא מועד אספקת המוצרים ולא מועד הזמנתם. לפיכך, לא ייתכן שלקוחותיה הוטעו בעניין זה.


ביהמ"ש העליון דחה את טענות שופרסל וקבע כי לתקנון האתר אין "מעמד על" הגובר על מצגים אחרים אשר עלולים להטעות את הצרכן:

"טענתה המרכזית של שופרסל, השזורה לאורכה ולרוחבה של בקשת רשות הערעור, מבקשת כביכול להקנות לתקנון האתר מעין מעמד-על בהקשר זה – מעמד אשר שולל את האפשרות כי מכלול המצגים שהציגה בניגוד לאמור בתקנון "עלולים להטעות צרכן", כדרישת סעיף 2(א) לחוק הגנת הצרכן. טענה זו לא ניתן לקבל. זאת, בהינתן טיבו של איסור ההטעיה, כאמור, המתחשב בהתרשמותו של הצרכן ממכלול המצגים שמציג בפניו העוסק; ולאור טבעו של התקנון (כמו גם טבעם של ה"אותיות הקטנות" שבעמוד סיום ההזמנה), אשר לעיתים תכופות לא נקרא בעיון על ידי הלקוחות..."


"ודוק, אין בקביעה זו כדי לעודד אי-קריאה של תקנונים בטרם מתן הסכמה להם, ואף לא כדי להפחית ממעמדו החוזי של התקנון, על כל המשתמע מכך. כל שמובהר, ואין בכך לא חידוש ולא הפתעה, הוא שלא כל פגם באופן בו הוצגה עסקה ללקוח ניתן לתקן באמצעות הבהרה מתאימה בתקנון – ובמילים אחרות, שתיאור נכון במסגרת התקנון אינו מהווה "תעודת ביטוח" מפני מצגים מטעים בפרסומים אחרים הנעשים כלפי הלקוח"


פורסם ביום 28.7.2024

Comentarios


אתר "תביעות ייצוגיות ישראל" מופעל על ידי משרד עורכי דין רדעי-גדות

אין באמור באתר משום יעוץ משפטי או אחר יש להתייעץ עם עורך דין בכל נושא משפטי 

רחוב קפלן 17  תל-אביב 6433418

03-6969934

bottom of page