בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד ענקית המסחר האלקטרוני אמזון ביום 6 באוקטובר 2024. במוקד התביעה עומדת טענה כי החברה מטעה לקוחות ישראלים בנוגע למדיניות משלוח החינם שלה, מה שמוביל לחיובים בלתי צפויים ולאכזבה בקרב הצרכנים.
האחיות נטע ונופר, התובעות בתיק זה, רכשו מוצרים באמזון. כחלק מהליך המכירה, הציג האתר כי רכישת מוצרים מסוימים בסכום העולה על 49 דולר תזכה את הלקוחות במשלוח חינם. בראש העמוד אף הופיעה המחשה גרפית של סטטוס ההתקדמות לעבר ההטבה, ועם חציית הרף של 49 דולר בפריטים מזכים, הוצג ללקוחות מצג לפיו הם זכאים למשלוח חינם.
על פי הנטען בבקשה, נטע גילתה להפתעתה כי למרות שהמוצרים בעגלת הקניות שלה הופיעו ככאלו המזכים אותה במשלוח חינם, בעת המעבר לשלב התשלום התווסף חיוב משלוח בסך של כ-43 דולר. כאשר פנתה לאמזון, נציגת השירות הנחתה אותה להשלים את הרכישה והבטיחה כי היא תקבל את דמי המשלוח בחזרה. בהסתמך על הבטחה זו, נטע ביצעה את ההזמנה. אולם, לאחר קבלת המוצרים ופנייה חוזרת לאמזון, היא נתקלה בסירוב גורף להשיב את כספה.
כאשר נטע שיתפה את אחותה נופר, מיהרה זו לבדוק את ההזמנה שהיא ביצעה באמזון זמן מה קודם לכן, וגילתה שגם היא חויבה בדמי משלוח בסך 24 דולר, בניגוד למצג לפיו המשלוח יהיה בחינם.
התובעות טוענות כי התנהלות אמזון בקשר עם המשלוח החינמי היא רוחבית וחמורה. לטענתן, התנהלות זו גרמה להן ולכל הרוכשים האחרים באמזון, נזק ממוני בדמות עלות המשלוח, ונזק לא ממוני הכולל פגיעה ביכולת ההשוואה, טרחה ובזבוז זמן כאשר נדרשו "לבזבז מזמנם ומעצביהם כדי להשיב לעצמם כספים שנגבו ביתר".
באי כוח המבקשות מדגישים כי נזקיהם הלא ממוניים של מי שסברו כי הם נהנים ממשלוח חינם, ומציינים כי לקוחות אלו טרחו לאורך הליך הרכישה, תוך השוואת מוצרים וכלכול צעדיהם, רק כדי לגלות בדקה ה-90 (ככל שאכן גילו זאת וביטלו את רכישתם) שהמחיר גבוה משמעותית מהמצופה. הם טוענים כי "לקוחות אלו הלכו שולל ובזבזו את זמנם, עצביהם ומרצם דווקא בגלל המצג המטעה".
המבקשות דורשות כי הליך התביעה יתנהל בישראל ועל פי הדין הישראלי. הן טוענות כי תניית השיפוט בחוזה עם אמזון בטלה בשל היותה תנאי מקפח בחוזה אחיד. בטענה זו הן מתבססות על פסיקה קודמת של בית המשפט העליון בעניין רע"א 5860/16 פייסבוק נ' בן חמו (31.5.2018).
תיק התביעה, ת"צ 7848-10-24 ברדה ואח' נגד אמזון, הוגש ביום 6 באוקטובר 2024. טרם הוגשה תגובת אמזון לבקשה. יצוין כי בקשה דומה הוגשה ביוני 2022 בעניין פרדס נ' אמזון (תיק מספר 18437-06-22).
התפתחות תביעה זו עשויה להשפיע משמעותית על אופן פעילותן של חברות מסחר אלקטרוני בינלאומיות בישראל ועל זכויות הצרכנים המקומיים. היא מעלה שאלות חשובות לגבי שקיפות במסחר מקוון, הגנת הצרכן, ותחולת החוק הישראלי על חברות זרות הפועלות בשוק המקומי.
Comments