ביום 21.4.2024 פורסם להערות הציבור תזכיר חוק תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 16), התשפ"ד-2024 . מטרת התזכיר לעגן בחקיקה, המלצות שנכללו בדו"ח הצוות הבין-משרדי שעסק בגיבוש המלצות לתיקוני חקיקה בחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006.
בהתאם לאמור בתזכיר החוק: חוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006, נחקק במטרה לקדם נגישות לצדק, אכיפת הדין והרתעה מפני הפרתו, תוך איזון בין אינטרסים של תובעים, נתבעים והציבור. לאחר צבירת ניסיון ביישום החוק, הוקם צוות בין-משרדי לבחינת יעילותו והצעת תיקונים. על פי הועדה, נתונים מראים כי רק ב-22% מההחלטות השיפוטיות התוצאה מיטיבה עם הקבוצה המיוצגת.
הצעת החוק הנוכחית מבקשת לעגן את המלצות הצוות, המתמקדות בהתמודדות עם אתגרים מרכזיים:
תביעות סרק: הגשת תביעות חסרות בסיס עובדתי ומשפטי.
תביעות משוכפלות: ריבוי תביעות על הפרות רגולטוריות קלות ללא נזק משמעותי.
ריבוי בקשות הסתלקות.
בעיית הנציג: פער אינהרנטי בין האינטרסים של מנהלי התובענה לבין חברי הקבוצה המיוצגת.
עיקרי ההמלצות כוללים:
1. מנגנון פנייה מוקדמת טרם הגשת תובענה.
2. הגבלת הסדרי "קופונים" ותרומות מוצרים.
3. קביעת כללים אחידים לגמול ושכר טרחה.
4. התמודדות עם סכומי תביעה מופרזים.
5. שיפור שקיפות בפרסום פיצויים.
6. הרחבת זכות העמידה לארגונים.
7. הרחבת עילות תביעה בנושאי פרטיות.
8. הגנות לרשויות מנהליות בהליכים משפטיים.
האם התיקון מביא עמו יותר נזק מתועלת?
בהתאם לדברי ההסבר, התיקונים המוצעים מיועדים לשפר את האפקטיביות של מנגנון התובענות הייצוגיות, תוך שמירה על האיזון העדין בין הגנה על זכויות הפרט והציבור לבין מניעת ניצול לרעה של הכלי המשפטי, אולם לפי הביקורת הנשמעת על תזכיר החוק - החוק בעיקר פוגע בתמריצים הניתנים לתובעים ולעורכי דין להגיש תביעות ייצוגיות, ובכך מעודד הפרת חוק ופגיעה בצרכנים.
כך למשל, בהתאם לתזכיר החוק לא ניתן יהיה להגיש תביעה ייצוגית כנגד עסק קטן או בינוני (עסקים שמחזור העסקאות השנתי שלהם אינו עולה על 50 מיליון ש"ח) בעילה של אי סימון מוצרים או העדר סימון תזונתי, מבלי לפנות תחילה לבעל העסק ולדרוש ממנו לתקן את ההפרה, וזאת לאחר תשלום אגרה! הכבדה זו למעשה תאיין את התמריץ לתקן עוולות מצד עסקים רבים ואלה יוכלו להפר את חוקי הצרכנות באין מפריע.
התזכיר נסגר להערות הציבור ב - 2/6/2024

Comments