מ', צרכנית ישראלית מהקריות, החליטה שהגיע הזמן להילחם על כל טיפה - או במקרה הזה, על כל גרם של דיאודורנט. בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה, מ' יוצאת נגד חברת ש. שסטוביץ, היבואנית והמשווקת של דיאודורנט "ליידי ספיד סטיק", בטענה שאריזת המוצר מונעת מהלקוחות להשתמש בכל תכולת המוצר שעבורו שילמו.
כעולה מבקשת האישור, הסיפור התחיל, כאשר בהגיעה לסוף השימוש בדיאודורנט שלה, גילתה התובעת, כי כמות לא מבוטלת מהמוצר נותרה בתחתית האריזה אליה לא ניתן להגיע. בשאיפתה למצות את מלוא הערך מהמוצר שרכשה, התובעת ניסתה להוציא את שאריות הדיאודורנט. אולם, מאמציה הובילו רק להתפוררות המוצר שבתחתית.
התובעת, שלא הייתה מוכנה לוותר על זכויותיה כצרכנית, החליטה להגיש בקשה לתביעה ייצוגית. בתביעתה, היא טוענת כי נגרם לה נזק ממוני ולא ממוני. היא מעריכה את הנזק הממוני ב-2.3 ₪ לפי חישוב של שווי תחתית הדיאודורנט הבלתי נגישה. סכום שאולי נשמע זניח, אך עבור התובעת מייצג עיקרון חשוב.
מעבר לנזק הכספי, התובעת מדגישה את הנזק הלא ממוני שנגרם לה. היא מתארת תחושות של אי נוחות, מורת רוח, אכזבה וכעס על כך שלא יכלה להשתמש בכל תכולת המוצר שעבורו שילמה. יתרה מזאת, היא טוענת כי התנהלות זו של החברה מבטאת זלזול בצרכן.
התובעת מבקשת לייצג את כל לקוחות החברה שרכשו דיאודורנט סטיק מסוג "ליידי ספיד סטיק" בתכולה של 65 גרם במהלך שבע השנים האחרונות, ואשר לטענת התובעת, הוטעו ביחס לתכולה הניתנת לשימוש בפועל.
מקרה זה מעלה שאלות מעניינות לגבי אחריות יצרנים ומשווקים כלפי הצרכנים. האם יצרנים מחוייבים לעצב את אריזות מוצרי הקוסמטיקה כדי למקסם את השימוש בהם? במקרה הזה אולי מדובר בדיאודורנט שמחירו אינו יקר, אבל התופעה של שאריות מוצרי קוסמטיקה בלתי נגישות בתחתית הבקבוק, מוכרת גם ממוצרים בשווי עשרות ומאות שקלים. מרגיז.
התיק, שמספרו ת"צ 13669-10-24, הוגש ביום 7 באוקטובר 2024 על ידי עו"ד מוחמד ספורי. נותר לראות כיצד תגיב הנתבעת לטענות ואם התביעה תשפיע על התנהלות חברות קוסמטיקה בעתיד.
Comments